FAQ - Ofte stillede spørgsmål

Hvor meget tid skal jeg regne med for omskoling på Halehjul?

Det korte svar et 3 lektioner af ca. en time, MEN det variere meget. Pointen er at du, ud over almindelig håndtering af flyet, skal kunne lande under forskellige forhold herunder i stødende sidevind på forskellige overflader dvs. græs og asfalt. Som en løs tommelfingerregel kan man sige at det er normalt at bruge 30 eller flere landinger, hvilket i praksis vil sige ca. 3 lektioner – en med gode forhold for landing, en med udfordrende og en med vanskelige for hold herunder sidevind. Når halehjulscheck’et indgår som en del af grundkurset i kunstflyvning, anvendes den sidste del af hver lektion til 3-4 landinger, hvis muligt.

Hvad koster en aerobatic rating?

LenAir er godkendt af Trafik, Bolig og Bygge styrelsen som ATO til at undervise til aerobatic rating.
Krav til aerobatic rating jfr. EASA regler er min. 5 timers undervisning samt et (kort) teorikursus.
Acro rating koster  ca. 18.000 kr. – se gældende prisliste for nøjagtig pris og detaljer
Erfaringen viser at de fleste kan klare det på 5 timer.
Hvis du ikke har fløjet halehjul tidligere og ønsker tilladelse til halehjul ved samme lejlighed, må du påregne et par timer ekstra.
Reference: EASA, part-FCL 800

Er det ikke farligt?

Flyet er bygget som kunstflyvningstræner og er velegnet til spind. Når vi træner kunstflyvning holder vi os vel inden for de godkendte grænser, Vor instruktører er veluddannede i kunstflyvning og endelig træner vi kun i stor højde, så summa summarum: Vi behandler dette med professionel respekt og tager ingen chancer – og så sidder vi jo der selv!

Hvornår kan jeg starte på kunstflyvning?

For at kunne flyve solo kunstflyvning kræves en Aerobatic rating. For at få rating skal du have et teorikursus og have min 40 timer efter fået dit LAPL eller PPL, heri kan godt indgå de 5 timer som kurset til Aerobatic Rating tager.  (ref. EASA FCL 800)

Hvornår skal jeg senest have fornyet mit certifikat

Dit PPL certifikat udløber som sådan ikke, men det gør din rettighed f.eks. til SEP(land). For at se hvornår du skal have fornyet din rettighed, skal du se på dit indstikskort som sidder i dit certifikat. Her står hvornår rettigheden udløber. Læg mærke til at du ikke skal se på hvornår du har fornyet den sidst, men hvornår det udløber – ‘Valid Until’.
For LAPL gælder at der ikke er tilhørende rettigheder og det er derfor certifikatet som udløber – efter 2 år.

Kan jeg forny SEP(land)/LAPL cert. på Bellanca’en?

Ja, det kan du – Hvis du har PPL eller har du LAPL certkan du flyve den ’12. time’ ved fornyelsen af SEP(land)/LAPL cert.  du behøver ikke have fløjet halehjul før.
Du kan også flyve dit PFC, hvis du ikke opfylder krav til 12. time eller din PPL SEP(land) rettighed/ LAPL cert. er udløbet.

Kan jeg købe en tur – som en gave?

Ja det kan du godt. Der er flere muligheder og der flyves fra flere steder. Se under Prøveture: ‘Kunstflyvning’ eller ‘Pilot for en dag’

Risikerer jeg at blive dårlig når jeg prøver kunstflyvning?

Det korte svar er Nej, men alle kan blive dårlige. Hvis man ikke føler sig veloplagt eller er syg bør man ikke flyve.

Vi flyver ikke så længe og på en måde at man bliver dårlig. Det skal jo helst være sjovt, være noget som man ser frem til og husker som en god oplevelse.

UL cert – kan jeg tage spin/safety kursus på Bellanca’en

Ja det kan du godt. LenAir har i sin ATO godkendelse, tilladelse til at UL piloter kan gennemgå Spin/safety kursus (UPRT) på Bellanca’en.

Luk menu